ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2011 - Halve finale

Zoals gewoonlijk de laatste jaren, praat Marlène de Wouters de optredens van de kandidaten aan elkaar. Toen ze gisteren rond 22u30 de laatste kandidaat aankondigde, meldde ze tevens dat de proclamatie rond middernacht voorzien was. Uiteindelijk duurde het nog tot 0u28 eer de jury op het podium van het Conservatorium kwam.

Ik begrijp trouwens niet waarom dat altijd zo lang moet duren. De Koningin Elisabethwedstrijd bestaat wel al sinds 1937, maar ondertussen hebben ze wel al computers uitgevonden. En aangezien de berekeningsmethode beschreven staat in het reglement, kan met een eenvoudig rekenblad de selectie op minder dan een half uur vastgelegd worden. Maar het zou me niet verbazen als de berekeningen nog op ambachtelijke manier met lei en griffel gebeuren.

Foto

Hoedanook... anderhalf uur nadat de laatste kandidaat opgetreden had, begon voorzitter Arie van Lysebeth aan het voorlezen van de 24 namen van de geselecteerden voor de halve finale. In volgorde van optreden tijdens de halve finale, zijn het:

Zoals gewoonlijk zitten er wel een paar verrassingen in deze selectie. Zoals eerder al gealludeerd stond de keuze voor Sonja Saric of Sébastien Parotte in de sterren geschreven. Onbegrijpelijker is de afwezigheid van Bianca Koch of Julia Westendorp. De selectie van vijf Belgen is ook statistisch niet te verklaren. De nationalistische gevoelens zullen de komende dagen ongetwijfeld weer de kop opsteken, alsof het een wedstrijd van België tegen de rest van de wereld is. Op de openbare zender cobra.be was bijvoorbeeld tijdens de eerste ronde enkel oog voor de Belgische kandidaten en werden al de andere kandidaten doodgezwegen.

Voor de volledigheid... Als ik de halve finale had mogen samenstellen, dan zou die er zo uitgezien hebben (in volgorde van voorkeur na slechts twee aria's/liederen, met nog een aantal ex aequo's, en in kleur de zangers die ook uit de jurybeoordeling kwamen):

Morgen begint meteen de halve finale na slechts één rustdag. Er zijn zes sessies met elk vier zangers. Na de hectische eerste rotonde, zal het - op zijn minst voor het publiek - iets rustiger worden.

Dit jaar is er ook een en ander gewijzigd aan het programma van de halve finale. Vroeger gaven de kandidaten een lijst met aria's en liederen op. Uit die lijst koos de jury welke werken ze wilden horen. Nu moet elke kandidaat twee "coherente" recitalprogramma's van telkens ongeveer 25 minuten samenstellen. Er mag maximum 15 minuten overlap zijn tussen de twee programma's. De dag voor het optreden, krijgen ze dan te horen welke van de twee programma's ze zullen moeten zingen.

Aan het programma zijn nog wat andere voorwaarden gesteld. Zo moet er in elk programma minstens een Mozart-aria zitten. En in de twee programma's samen moet minstens één Frans en Duits lied voorkomen en één Italiaanse opera-aria. Wat wel opvalt, is dat het niet verboden is om werken uit de eerste ronde te hernemen in de halve finale. Er zijn effectief verschillende kandidaten die deze "gemakkelijke" optie kiezen, wat vooral getuigt van een beperkt repertoire of dat ze de moeite niet willen nemen om twee extra werken voor te bereiden. Het is beter verdedigbaar dat ze een werk in de finale hernemen, omdat ze dan met orkest moeten zingen.

Wie niet naar de het Conservatorium komt, kan de halve finale toch volgen, bijvoorbeeld via streaming video op internet.

Publicatie: zondag 8 mei 2011 @ 21:41
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen