ti guarda dal Grande Inquisitor

Mei 2011

De maand mei zal grotendeels gedomineerd worden door de Koningin Elisabethwedstrijd. Van de 189 kandidaten werden uiteindelijk 98 zangers geselecteerd voor de eerste ronde.

FotoZoals gebruikelijk is er een overaanbod aan zangeressen, met de volgende stemverdeling:

De eerste ronde en de halve finale zullen doorgaan in het Brusselse Conservatorium van respectievelijk 5 tot 7 mei en 9 tot 11 mei. De finale zal doorgaan van 18 tot 21 mei in het Paleis voor Schone Kunsten. De finalisten zullen begeleid worden door het Muntorkest onder leiding van Carlo Rizzi. Klara, Canvas en cobra.be zullen een en ander uitzenden.

Er is al veel te doen geweest over het feit dat in de halve finale voor de eerste keer geen verplicht werk moet uitgevoerd worden. De artistieke raad had de compositie van Luc Brewaeys - "Speechless song, being many, seeming one" - aanvaard, maar de wedstrijdjury heeft zich het niet-bestaande recht toegeëigend om een veto te stellen. Naar verluidt, vonden ze het werk "te moeilijk" om het op vier weken ingestudeerd te krijgen. Dat zegt volgens mij meer over de jury dan over het werk. Het voedt vooral de speculatie dat het lobbywerk achter de schermen al op volle toeren draait om bepaalde leerlingen-van-... in de finale te krijgen, kandidaten die mét het verplicht werk misschien hopeloos door de mand zouden vallen.

Na de herneming van Hanjo zal op dinsdag 3 mei de volgende opera van Toshio Hosokawa, Matsukaze, gecreëerd worden in de Munt. Sasha Waltz doet de regie en choreografie. Barbara Hannigan zingt de titelrol. [details]

In de Vlaamse Opera gaan ze terug in de tijd met Monteverdi's Il ritorno d'Ulisse in patria in een productie van Michael Hampe. Furio Zanasi en Marianna Pizzolato vertolken respectievelijk Ulisse en Penelope. Op vrijdag 13 mei is de première in Gent, vanaf donderdag 26 mei speelt de opera in Antwerpen. [details]

Op zaterdag 14 mei wordt het Met-seizoen in de cinema afgesloten met Die Walküre in Kinepolis. In de productie van Robert Lepage zingt Bryn Terfel weer Wotan, Deborah Voigt maakt haar debuut als Brünnhilde, Jonas Kaufmann en Eva-Maria Westbroek vertolken de Wälsung-tweeling. [details]

Onder de noemer Opera XXI worden vijf hedendaagse werken gespeeld. De Vlaamse Opera en deSingel hebben een compostie-opdracht gegeven aan Dirk D'Ase met als resultaat L'intruse, gebaseerd op het werk van Maeterlinck. Het Muziektheater Transparant brengt Medea op muziek van Wim Henderickx, en Blond Eckbert van Judith Weir. LOD vertoont de kamperopera Middle East van Frank Nuyts, en De gehangenen van Jan Kuijken.

Tijdens het weekend van 7 en 8 mei gaan de jaarlijkse Europese operadagen door, waarbij alle operahuizen hun deuren opengooien voor het grote publiek.

Op zondag 8 mei staat Haydn in het centrum van de belangstelling in deSingel. Zo brengen Lydia Teuscher en Juliane Ruf in de late namiddag Haynd-liederen. 's Avonds leidt Philippe Herreweghe het Collegium Vocale Gent en deFilharmonie doorheen een uitvoering van Die Jahreszeiten. De solisten zijn Ilse Eerens, James Gilchrist en Michael Volle. [details]

Twee dagen eerder, op vrijdag 6 mei weerklinken Die Jahreszeiten met dezelfde bezetting in De Bijloke. [details]

In de reeks "Muziek en poëzie" staat op woensdag 25 mei ook Haydn op het programma met "Scottish Songs". Sopraan Susan Hamilton zingt de liederen, begeleid door The Rare Fruits Council onder leiding van Manfredo Kraemer. Billy Boyd neemt het gesproken gedeelte voor zijn rekening. [details]

Op donderdag 19 mei komt Dietrich Henschel naar deSingel voor een avond met Oxalys. Op het programma staan onder andere de "Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mahler in een bewerking van Schönberg en de "Maeterlincklieder" van Zemlinsky. [details]

Publicatie: dinsdag 26 april 2011 @ 20:50
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen