ti guarda dal Grande Inquisitor

Les Arts Florissants in het PSK

Het ensemble Les Arts Florissants werd 25 jaar geleden opgericht door William Christie... en dat moet uiteraard gevierd worden. Dat doen ze met een tournee door Europa en Amerika waarbij ze twee werken uitvoeren van Marc-Antoine Charpentier, die 300 jaar geleden overleden is.

De opera Les Arts Florissants begint met een discussie tussen de vier kunsten - muziek, poëzie, schilderkunst en architectuur - over wie de belangrijkste is. "La discorde" komt tweedracht zaaien, maar "La paix" zorgt ervoor dat ze terug in harmonie komen. Het is een mooi werkje, maar nogal slaapverwekkend...

De opera La descente d'Orphée aux Enfers beschrijft het klassieke verhaal van Orfeus en Euridice. Maar de opera stopt op het moment dat Pluto aan Orfeus de toestemming geeft om Euridice te gaan terughalen, met de waarschuwing dat hij niet achterom mag kijken. Het is een mooi werkje, maar nogal slaapverwekkend...

Het geheel werd in een feestelijk kleedje gestoken door de regisseur Vincent Boussard. Hij had de scene volgezet met lichtjes-in-bloemen, die uiteraard regelmatig omver gelopen werden door de zangers. Voor de zangers had ene Christian Lacroix de kostuums ontworpen. Bij de zangers was er niemand het vermelden waard, tenzij misschien Paul Agnew als Orphée. In allegeval kon niemand me langer dan een halve minuut boeien.

Wie om een of andere reden het verjaardagsfeestje toch nog ergens zou willen meemaken, vind alle informatie op de website van Les Arts Florissants.

Publicatie: maandag 19 januari 2004 @ 8:44
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen