ti guarda dal Grande Inquisitor

Elias in het PSK

Elias is een groot oratorium van Mendelssohn dat het uiterste vraagt van de titelrol en van het koor. Als dat dan aangekondigd werd met "solisten Muziekkapel Koningin Elisabeth", dan moest ik even mijn wenkbrauwen fronsen.

Dat van die muziekkapel moet wel met een korreltje zout genomen worden. Voor de titelrol hadden ze bijvoorbeeld Shadi Torbey geëngageerd, een van de Elisabethwedstrijd-laureaten van twee edities geleden. Hij geeft een unieke vertolking van de profeet Elias waarbij hij de dramatiek niet schuwt. Het is bewonderenswaardig dat hij dat uitgangspunt consequent volhoudt, ook al strookt ze niet altijd met mijn opvatting.

Een voorbeeld is de scène met de weduwe, wier kind hij weer tot leven wekt. De aggressiviteit waarmee hij God bevelen geeft, is licht ongepast. Daar verwacht ik toch iets meer nederigheid van een profeet. Al dat geweld komt wel goed van pas als hij de volgelingen van Baal uitdaagt. Daarbij trekt hij alle expressieve registers open, in die mate dat ik me afvroeg wat hij nog zou kunnen doen voor "Ist nicht des Herrn Wort wie ein Feuer". In het tweede deel neemt hij wat gas terug met onder andere een ingetogen gebed "Es ist genug". Alles bij elkaar was dit een heel indrukwekkende prestatie, niet in het minst omdat hij ook nog eens alles zonder partituur zong.

Yury Haradzetski is een laureaat van de jongste zang-editie. Hij zong de tenorpartij van Obadjah. Zijn vertolking was weinig geïnspireerd. Hij leek me ook niet helemaal geïnteresseerd om dit concert te zingen. Ik was wel onder de indruk van de sopraan Lies Vandewege als de weduwe en in haar grote aria "Höre, Israel". Ze heeft een mooie stem, die goed draagt. Maar wat Torbey wat teveel aan heeft expressie (voor zo ver dat mogelijk is), heeft zij tekort. Het klinkt allemaal mooi, maar weinig bezield. Zeker in de scène als weduwe is veel meer mogelijk. De altpartij van de Engel werd gezongen door Kinga Borowska. Ook zij mist nog wat maturiteit om de partij echt boeiend te houden.

Dit kwartet zangers werd nog aangevuld door vier andere jonge zangers - met name Madeleine Colaux, Camille Merckx, Joris Bosman en Tristan Faes - die de groep versterkten voor bijvoorbeeld een aantal solistenkwartetten. Elias is ook een groot koorwerk en daarvoor werd beroep gedaan op het gigantische Koor van het Lemmensinstituut. Het podium stond afgeladen vol, ik schat dat er een slordige 150 jongeren in dat koor zitten. Maar ondanks dat volume aan zangers, slaagden ze er toch in om heel het dynamisch bereik van de partituur te bestrijken.

Heel het gebeuren werd in goede banen geleid door Richard Egarr, die Het Vlaams Radio Orkest dirigeerde. Wie dit nog/ook eens wil horen, kan donderdag en vrijdag terecht in het Lemmensinstituut. Torbey is weer Elias, naast een andere set solisten.

Publicatie: maandag 13 december 2010 @ 20:29
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen