ti guarda dal Grande Inquisitor

L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato in deSingel

Men neme twee gedichten van John Milton ("L'Allegro" en "Il Penseroso"), klutse die goed door elkaar zodat vrolijkheid afwisselt met bedachtzaamheid, voege er een moraal ("Il moderato") aan toe en laat deze tekst door Handel op muziek zetten. En ziedaar: het oratorium L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato. Aangezien ik nog nooit van dit werk gehoord had, was ik benieuwd naar de opvoering van het Freiburger Barockorchester en het Collegium Vocale, onder leiding van Marcus Creed, in deSingel.

Ondanks de schitterende muziek die in dit oratorium te horen is, is het niet geheel te verbazen dat dit werk zo goed als onbekend is. Het heeft niet dezelfde dramatische stuwing als andere Handel-oratoria en de koren zijn minder indrukwekkend, waardoor het niet dezelfde populariteit kan krijgen als bijvoorbeeld de Messiah. De dialoog die in de twee eerste delen ontstaat tussen Il Penseroso en L'Allegro wordt door vier zangers gezongen: één sopraan voor Penseroso en een sopraan, tenor en bas voor L'Allegro.

De Penseroso-sopraan was Olga Pasichnyk. En het is ronduit een plezier om haar aan het werk te horen. Haar warme stem en technische beheersing loodsen haar doorheen de toch wel lange partij. En aangezien het pensoroso-aspect amper aanleiding geeft tot vocaal vuurwerk moet de zangeres alle registers open trekken om het boeiend te houden... en dat doet Pasichnyk schitterend. Het slot van het tweede deel is adembenemend in zijn beheerste eenvoud.

De drie Allegro-zangers halen met moeite hetzelfde niveau. De sopraan Katharine Fuge is een typische witte Engelse sopraan. Alhoewel haar stem iets meer kleur heeft dan de traditionele "nymphs-and-shepherds" bleekheid, waardoor ze niet al te vervelend klinkt. Maar veel expressie is er in haar stem niet te horen. De bas Peter Harvey heeft nauwelijks iets te zingen. Maar hij kan zonder probleem naast Pasichnyk staan. Mark Padmore is problematischer. Zijn stem klinkt niet natuurlijk en ligt soms dichter bij geblaat dan bij zingen. Het leek alsof hij niet voldoende adem had, waardoor hij geforceerd overkwam. Maar gelukkig was er Olga Pasichnyk...

Publicatie: vrijdag 16 januari 2004 @ 20:35
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen